С Е П Т І М А
 
 
 
tags
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
rus
 
ukr
eng
 

Архітектура єгипетських храмів доби Нового царства (3/6)


Храм, побудований Інені у Карнаці, невдовзі було розширено. Будівництво Карнаку завжди було тісно пов’язане із політичними подіями кожного царствування; переробки храму Амона були також обумовлені складними обставинами династичних чвар після правління Тутмеса І, коли на єгипетському троні з’явилась жінка-фараон – Хатшепсут.
 
Великі роботи продив у Карнаці її придворний архітектор Сенмут; посаду головного архітектора Карнаку при Хатшепсут обіймав Хапусенеб. За Хатшепсут перед храмом Середнього царства було прибудовано декілька культових приміщень: у центральній частині ставили ритуальні човни зі статуями божеств, в одному з бокових знаходився жертовник, в іншому – сходи на дах храму. Ці побудови ще не було завершено, коли за наказом цариці в інтер'єрі залу Інені було встановлено два обеліски з асуанського граніту, висотою 30,7 м, набагато вищі за обеліски Тутмеса І.
 
На жаль, більшість зі створених за цариці Хатшепсут будівель не зберіглось. Її пасинок фараон Тутмес ІІІ доклав багато зусиль, щоб знищити все, що нагадувало ненависну мачуху. Він переробив збудований Інені храм Тутмеса І із прибудовами Хатшепсут й скрізь знищив її ім’я. У Карнаці він спорудив хеб-седний храм із п’ятинефною залою (44х16 м) базилікального типу з більш високими трьома середніми нефами. Бажаючи увічнити свої воєнні подвиги, Тутмес ІІІ по поверненні з азійських походів збудував у Карнаці особливе приміщення, яке складалось з порога, широкої зали із двома стовпами, прикрашеними прекрасними рельєфними зображеннями квітів лотосу та папірусу (символічних рослин Північного та Південного Єгипту), та вузької зали з чотирма колонами. На стінах зали було вирізьблено славетні анали, що містили докладну розповідь про походи фараона, опис здобутих міст, перелік захопленої здобичі. Їх автором був офіційний придворний літописець Джануні. Монументальний характер будівлі, спокійне оформлення стін, сувора геральдика кольорів, символізуючих єдність країни, відповідали урочистості вирізьблених текстів. У північній частині Карнаку після битви біля Мегіддо Тутмес ІІІ побудував храм богу Птаху. Начальником робіт у Карнаці за Тутмеса ІІІ був Менхеперрасенеб.
 
За безпосередніх наступників Тутмеса ІІІ фараонах Аменхотепі ІІ та Тутмесі ІV у Карнакському святилищі проводились невеликі роботи, проте час правління сина Тутмеса ІV – фараона Аменхотепа ІІІ став блискучим періодом в історії Карнака. У самій будівлі головного святилища за Аменхотепа ІІІ істотних змін не відбулось. Слід лише відзначити спорудження гігантського скульптурного скарабея, поставленого на круглому постаменті коло священого озера Амона. Встановлення подібного пам’ятника – символа бога сонця – було пов’язане із посиленням ролі солярного культу, який проводив Аменхотеп ІІІ у політичних цілях. Вцілому Аменхотеп ІІІ поставив завдання надати єдність храму. Він спорудив величезний пілон, до якого примикає вестибюль; від вестибюля ведуть два ряди колон висотою 20 м із капітелями у вигляді зонтика папірусу. За Аменхотепа ІІІ було заново відбудовано храми богів Монту та Мут, схожі за планом: обидва вони мали двір, за яким послідовно розміщувались дві колонні зали. Храм Мут стояв на березі півострова, який омиває озеро. Цей храм, на жаль, дійшов у дуже перебудованому вигляді, але стіни, колони, портики, вирізьблені статуї богині Мут у образі левиці, що зберіглись, свідчать про його колишню красу.
 
Син Аменхотепа ІІІ Аменхотеп ІV на початку свого царювання (близько 1400 р. до н.е.) як і його попередники почав будувати храм у Карнаці, але цей храм було присвячено не верховному єгипетському богу Амон-Ра, а богу Атону, якого зображували у вигляді сонячного диску. Цим фараон започаткував новий культ для того, щоб відсторонити від влади жреців Амона, які мали на той час величезний вплив. Атон був проголошений творцем землі та усього живого, фараон оголосив себе сином Атона, єдиною людиною, яка познала істинну віру та взяв ім’я Ехнатон. Храм Атона у Карнаці мав двір, оточений колонами, до яких було приставлено більше ста вирублених із піщанику триметрових статуй фараона. Ці статуї були зовсім не схожі на традиційні зображення фараона. Замість звичної фігури фараона із сильним, м’язистим тілом, показаний чоловік із обвислим животом, відвислими грудьми, тонкою шиєю та дуже великою головою.
 
Зараз важко встановити, які роботи проводились у Карнаці у часи правління Тутанхамона та Ейє, бо їхній наступник Харемхеб, як правило, узурповував від пам’ятників своїх попередників усе, що вважав можливим зберігти. У ІІ та ІХ пілонах, побудованих за Харемхеба, виявлено частини архітравів з іменами Тутанхамона та Ейє та колони з ім’ям Тутанхамона. Головним об’єктом робіт у Карнаці за Харемхеба та його наступників був розпочатий ним гігантський гіпостиль.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
© Архітектурна майстерня «Септіма». Київ, вул. Госпітальна, 12.
 
+38 (044) 277 81 68
 
  Rambler's Top100